Thursday, December 1, 2016

Mammogram - Skim Kesihatan Wanita Selangor

As Salam.

Ada gaya tak sebagai penceramah?


Okay, MMD belanja satu lagi gambar......



Bukan itu tujuan MMD ke KPJ Klang.  MMD mengikuti program untuk membuat pemeriksaaan mammogram anjuran Pusat Khidmat Masyarakat. PKR DUN Port Klang. MMD hanya berdua saja dari penduduk taman perumahan MMD.  Tempat berkumpul untuk menaiki bas pun tak jauh dari rumah.  Tu yang MMD ambil peluang untuk sertainya.  Kali terakhir MMD buat pemeriksaan mammogram adalah 3 tahun lepas.

Penceramah pada hari itu adalah En. Mohd Hafiz b. Haji Wagimin, Head of Diagnostic Imaging Services.  Acara yang dibuat secara santai dan penceramah pun pandai buat kelakar.  Tak de lah mengantuk.  Sambil mendengar penerangan, grup seramai 5 orang dipanggil untuk ke bilik mammogram dan ada juga yang membuat ujian tekanan darah sambil mendengar penerangan.


Sarapan pun disediakan oleh pihak KPJ selepas urusan pemeriksaan dijalankan.

Ini dia mesin mammogramnya.  Staf yang bertugas pun masih muda lagi.  Cepat je urusannya.  Tak sampai 5 minit pun. Ada yang bertanya MMD, sakit ke?  Takutlah nak buat....



Bagi MMD, tak sakit langsung.  Tak ada apa yang perlu ditakutkan.  Lebih baik kita buat pemeriksaan awal sebagai langkah persediaan dari segi mental, fizikal dan kewangan jika berlaku apa2 yang tidak diingini.  Jika anda mengandung, sila bagitahu awal2 pada petugas.



Menurut kata En. Hafiz, pihak KPJ akan memanggil peserta untuk ujian saringan seterusnya jika ada yang disyaki mendapat tanda2 awal ketulan.  Jika tidak, salinan keputusan boleh di ambil di pejabat PKM PKR dalam masa seminggu.

Alhamdulillah, keputusan MMD adalah negatif.

Cuba hubungi KPJ yang terdekat untuk mengetahui harga promosi yang disediakan untuk ujian saringan mammogram ini.  Masa MMD pergi hari tu pada 16/10/16, ada pekej serendah RM59.00 je.


Sebelum balik, kami dibekalkan juga dengan makanan tengahari yang disponsor oleh pihak PKM.  Ni dia En. Azmizam Zaman Huri, Pegawai Penyelaras DUN Pelabuhan Klang.  Hensem kan?  Ahakkk.


Jagalah kesihatan diri dan juga keluarga ye.

As Salam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...