Showing posts with label Special - Umrah 2017. Show all posts
Showing posts with label Special - Umrah 2017. Show all posts

Thursday, May 25, 2017

Umrah 2017 - Muhammad (SAW) is the Messenger of Allah (part 8)

As Salam.

Masih hari ke-lapan (05/02/2017).

Sebaik sahaja keluar dari pintu bilik pameran nama2 Allah, MMD dan my Mem Besar menyusuri laluan ke bilik pameran ini pulak.
 


Kat sini banyak menceritakan sejarah kebangkitan Nabi kita, kisah peperangan, model tempat tinggal Baginda serta keadaan Masjid Nabawi ketika dahulu dan sebagainya.

Antara gambar2 yang MMD ambil ketika itu sebagai kenangan.

Gambaran keadaan Masjid Nabawi ketika dahulu.



Senarai peperangan di zaman Baginda dalam menegakkan syiar Islam.


4 sahabat/khalifah yang tidak kurang banyak jasanya pada dunia Islam.





Makam Baginda serta 2 sahabat.



Tanah perkuburan Baqi'.



Masjid Nabawi, pandangan dari atas.


Sebenarnya banyak lagi gambar2 yang ada. Cukuplah setakat itu.

Berhampiran dengan bangunan pameran ini, ada bazar.  MMD serta my Mem Besar ambil kesempatan juga untuk meninjau2 dahulu sebelum masuk waktu solat.  Untuk solat Maghrib dan Isyak, kami berdua solat di dataran masjid saja. Sebab apa?  My Mem besar dah borong sejadah beberapa helai dan tak sesuai untuk dibawa/ditinggalkan di tempat kasut. Tak muat pun ye.  Nak balik ke hotel, malas pulak.  Maka bersolatlah kami di dataran yang sejuk dan nyaman tu.

Buah tangan dari seorang gadis Turkey semasa menunggu masuk waktu Isyak.




Selepas Isyak, balik ke hotel untuk makan malam dan berehat.

My Mem Besar seolah2 dikacau semasa tidurnya.  MMD yang baru nak tidur terkejut bila my Mem Besar seakan mengigau.  MMD kejutkannya.  Kemudian tidur semula dan My Mem Besar sekali lagi mengigau dengan suara seperti sedang bergaduh.  Sekali lagi MMD kejutkannya dan My Mem Besar minta untuk tidur dengan lampu terpasang. 

Sebenarnya, sebelum My Mem Besar mengigau kali kedua, MMD juga mengalami kejadian yang mana seolah2 ada sesuatu yang datang menindih MMD.  Habis ayat2 yang MMD hafal dah MMD baca dan setelah banyak kali menyebut  ALLAHU AKBAR barulah benda tu hilang dan MMD baru dapat bergerak semula.

My Mem Besar ada bagitahu yang macam ada sesuatu datang kepadanya dan yang terakhir tu seolah2 memegang lehernya.  MMD pun menceritakan juga apa yang MMD alami.  Kami tidur dengan lampu terpasang hinggalah waktu bangun untuk ke masjid bersolat Subuh.

Pengalaman ngeri gitu !!!!


Jumpa lagi di lain siaran.

Friday, May 12, 2017

Umrah 2017 - The Beautiful Names of Allah Exhibition (part 7)


As Salam

Masih lagi di hari ke-lapan (05/02/2017).

MMD rindu untuk ke sini lagi.  Antara pemandangan menarik yang memanggil2 MMD.


MMD dan my Mem Besar ke masjid untuk solat Asar.  Tiada lagi aktiviti dengan mutawwif.  Boleh buat urusan masing2.  MMD dah bagitahu awal2 pada my Mem Besar yang MMD teringin untuk melihat pameran tentang 99 nama Allah sebab pada kunjungan sebelum ni, MMD tidak berpeluang untuk mengunjunginya.

Tempat pameran ini berada di luar pintu 13. Betapa ramainya jemaah dari rumpun Melayu hinggakan Bahasa Melayu juga turut dicetak di banner tersebut.



Sebelum masuk kena beratur ikut bahasa sebab ada orang yang memberi penerangan bagi setiap kumpulan yang dilepaskan ke dalam.  Kebetulan hanya MMD berdua saja pada ketika itu, petugas di situ terus membenarkan kami masuk tanpa perlu beratur dan menunggu peserta yang lain.  Alhamdulillah, lancar saja urusan di sini.

Antara gambar2 untuk kenangan. Setiap gambar yang dipaparkan ada keterangannya tersendiri. Betapa kerdilnya kita sebagai manusia di bumi Allah ini.

 




Di dinding bahagian luar bilik pameran.


Sempena nama arwah "Bab" @ ayah MMD.


Okay.  Tertunai sudah hajat MMD. Jumpa lagi di pameran yang seterusnya.

As Salam.



Thursday, May 11, 2017

Umrah 2017 - Raudhah yang ku tunggu (part 6)

As Salam semua.

Hari ke-lapan (05/02/2017)

Bangun pagi ni dengan semangat berkobar2 untuk mengunjungi makam Baginda Rasulullah.  Dimulai dengan solat pertama di Masjid Nabawi bersama2 dengan ibunda tercinta, my Mem Besar.

Sujud syukur kerana diberi kesempatan sekali lagi menjejakkan kaki di bumi Allah yang penuh barakah ini.

Gambar My Mem Besar di depan banner salah seorang pemilik Andalusia Travel.



Sejuk hari ini di bumi Madinah. Menunaikan solat Subuh pertama di masjid ini dengan penuh rasa kesyukuran dan rasa begitu kerdil sekali.



Selepas solat, balik semula ke hotel.  Kedudukan hotel yang agak dekat dengan pagar masjid melalui pintu 15 berwarna oren.

Kemudian berkumpul semula di lobi untuk mengikuti rombongan ustazah Su ke Raudhah.  Awalnya berbaris dalam lima barisan, bila dah tengah2 jalan, semuanya berterabur.  Kih Kih Kih.

Suasana pagi.  Payung tetap kuncup sehinggalah MMD balik ke Malaysia.  Katanya ada jentera yang rosak. Dalam perjalanan untuk ke Raudhah.


Ustazah Su mengarahkan agar kumpulan kami berkumpul dalam satu kumpulan dan jangan berpecah.  Rasanya dalam 3 kali bertukar tempat hinggalah di depan pintu masuk Raudhah.  Beliau juga ada membuat permintaan pada petugas Arab di situ untuk masuk kumpulan terakhir agar jemaah dapat lebih masa untuk bersolat dan berdoa.

Masa menunggu tidak disia-siakan sambil menunaikan solat2 sunat serta membaca Al Quran.

Bergambar dengan Ustazah Su.  Kumpulan kami adalah kumpulan terakhir di bawah bimbingannya kerana selepas itu beliau akan balik ke Malaysia.







Di bawah kubah hijau itulah terletaknya Makam Rasulullah bersama2 dengan 2 sahabat.  Sabar menanti dengan meneruskan zikir2 bersama2 dengan ustazah.

Akhirnya kumpulan kami di panggil oleh petugas, maka berpusu2lah kami semua mencari tempat yang kosong untuk bersolat dan berdoa. MMD mulai dengan memberi salam dan menyampaikan salam ahli keluarga serta kawan2 kepada Baginda Rasulullah serta sahabatnya.

Ahamdulillah, walaupun begitu ramai lagi jemaah di dalam kawasan Raudhah yang berkarpet hijau, tetap ada ruang untuk MMD serta my Mem Besar untuk bersolat.  Selain memohon diberikan nikmat dunia, nikmat akhirat juga diminta selain dari bersolat sunat, solat hajat, solat taubat dan ustazah juga ada menyarankan jika ada masa, boleh qada solat Subuh.  Alhamdulillah, semuanya MMD dan my Mem Besar dapat peluang tersebut walaupun di kawasan yang berbeza di dalam Raudhah.

Yang paling akhir dan sungguh bermakna bila kami berdua dapat solat di barisan paling depan tanpa diganggu dan dihimpit oleh jemaah lain.  Kebetulan petugas sedang mengarahkan untuk mengosongkan ruangan Raudhah untuk solat Zohor bagi jemaah lelaki.  Ruangan itu akan dibuka bagi jemaah lelaki pada setiap waktu solat fardhu.

Selesai saja solat, MMD mengucapkan terima kasih pada petugas yang berada di tepi MMD kerana membenarkan kami berdua bersolat dengan tenang.

Sebaik sahaja keluar dari kawasan Raudhah, my Mem Besar menyatakan kegembiraannya dan berpuas hati kerana dapat berdoa dan bersolat hingga 5 kali solat.  My Mem Besar ada menceritakan pada MMD waktu ke sini dahulu, agak susah untuk pembimbingnya membawa masuk ke Raudhah sedangkan kali ini agak mudah dan teratur. Sebenarnya, jika kita mengetahui waktu2 yang dibenarkan masuk, Insya Allah, Allah buka peluang tersebut.


Selesai sudah urusan di Raudhah.  Syukur yang amat.

Kami berkumpul sekali lagi bagi mendengar penerangan dan berdoa di kawasan luar masjid bagi penghuni di perkuburan Baqi dan selepas itu bolehlah buat urusan masing2.  Kami berdua ada juga pergi dan melalui kawasan untuk ke perkuburan Baqi tapi tidak sampai ke penghujung jalan.  Di belakang MMD tu ada pagar masuk ke tanah perkuburan Baqi.





Kami berdua berkeputusan untuk terus berada di masjid kerana waktu Zohor akan masuk tidak lama lagi. My Mem Besar beri isyarat salam bagi anak2 dan cucu2 yang berada di Malaysia. Kami ke tandas dahulu sebelum masuk semula ke masjid mengunakan pintu yang berhampiran dengan pagar 15 oren supaya cepat sampai ke hotel selepas solat nanti.


Sempat membaca beberapa helai dari naskah Al Quran sebelum tiba waktu solat Zohor.  Alhamdulillah.  Balik ke hotel dan makan tengahari dengan lauk yang agak sedap juga dengan citarasa tekak MMD.

MMD berhenti dahulu di sini. Jumpa lagi di lain entry.

As Salam.






Wednesday, May 10, 2017

Umrah 2017 - Pilu (part 5)

As Salam.

Hari ke-tujuh (04/02/2017)

Sekejap sangat rasanya masa berlalu. Hari ini adalah hari terakhir buat masa ini MMD berada di bumi Mekah.  Dari awal pagi sudah terasa hiba dan pilu. Rasanya tak cukup lagi ibadah dan amalan2 yang MMD ingin lakukan. MMD mohon agar ini bukanlah kali terakhir MMD menjejakkan kaki di sini.

Impian MMD untuk bersolat di hadapan Kaabah pada hari terakhir termakbul juga.  Selesai sahaja tawaf sunat, MMD terus mencari lokasi yang sesuai.  Hanya perlu mencari kumpulan jemaah wanita berkumpul.  MMD pun mengambil tempat masing2 bersama2 dengan my Mem Besar.

Ada kalanya petugas masjid akan mengarahkan jemaah wanita untuk masuk ke bahagian bawah bangunan di tempat solat wanita.  Kali ini MMD bernasib baik sekali lagi.  Syukur.   Alhamdulillah.

Seperti biasa, solat Subuh di masjid dan kembali ke hotel untuk bersarapan. 

Dapat lihat MMD berada di barisan hadapan selepas barisan jemaah lelaki.  Terasa amat dekat dengan Kaabah.


 Selesai solat Subuh, bergambar dengan my Mem Besar buat kali penghabisan.  Selepas ini, tiada lagi gambar semasa/selepas tawaf wida'.


Berehat sebentar di bilik sebelum keluar semula untuk melakukan tawaf wida' dalam pukul 10 pagi.
Air mata tak dapat ditahan2 lagi semasa melakukan tawaf ini.  Rasa amat sedih, pilu dan gembira pun ada.  Gembira kerana telah diberikan peluang untuk datang ke sini bukan sahaja dengan my Mem Besar yang MMD hajatkan sebelum ini, malah dalam tempoh yang agak singkat selepas umrah pertama MMD pada akhir tahun 2015.

Bersolat sunat selepas selesai tawaf wida' dan berdoa seketika.  Antara doa MMD ialah bagi mohon agar dijemput lagi datang ke sini.  Selesai urusan pada pukul 11 pagi.  Kembali ke hotel untuk makan tengahari dan seterusnya bersolat jamak Zuhur/Asar di bilik hotel saja.

Beg2 telah MMD hantar turun sebelum tawaf wida' lagi.  Hanya tinggal beg sandang kecil untuk keperluan peribadi.  Terus berkumpul di lobi untuk menunggu bas yang akan membawa kami ke Kota Madinah.

Kali ini bas kami tiba agak lewat disebabkan kesesakan di jalan raya.  Terus menaiki bas dan terpaksa menunggu agak lama.  Kesian juga ada isteri jemaah tidak sampai2 dari masjid.  Masing2 agak risau dan berdoa agar tidak berlaku apa2 yang buruk pada isteri jemaah tersebut. Akhirnya isteri jemaah sampai dan meminta maaf kerana kelewatan beliau akibat kesesakan sewaktu menunaikan tawaf wida yang dilakukannya selepas solat Zuhur.   Ustaz ada mencadangkan agar menunaikan tawaf wida' sebelum solat zuhur kerana kesesakan mungkin berlaku selepas selesai solat.

Maka bergeraklah kami ke arah Madinah dan singgah di Wadi Kude untuk menjamu selera dengan Nasi Arab.  Duduk santai sambil menunggu giliran.  Kat dalam restoran tengah penuh dengan jemaah dari bas2 yang lain.



Kali ini MMD dapat merasai hidangan di dalam bilik dan bukannya di tempat terbuka. Satu kumpulan berlima.  Alhamdulillah.  Kenyang.


Now you see....

Now you dont'...


Selamat tinggal wahai Kota Mekah....


Akhirnya kami sampai di hotel di Madinah pada waktu malam.  Hotel Mawaddah Al Waha yang agak selesa berbanding dengan hotel di Mekah.  Kelengkapan dan suasana yang agak moden.  Selepas solat jamak Isyak/Maghrib, terus tidur dan rehatkan badan untuk aktiviti keesokan harinya.

Sekian.  Jumpa lagi.



Tuesday, May 9, 2017

Umrah 2017 - Ziarah luar lagi (part 4)

As Salam.

Hari ke-lima (02/02/2017)

Hari ini di mulai dengan solat Subuh selepas menunaikan tawaf sunat.  Pagi ini tiada aktiviti dengan mutawwif dan selepas sarapan, akhirnya kami meronda kedai2 berhampiran hotel untuk membeli sedikit buah tangan.
  
 
Selepas solat Zohor dan makan tengahari, kami berkumpul di lobi hotel untuk acara ziarah lagi.

Bersama2 dengan Kak Kartina yang telah membantu dan menemani my Mem Besar semasa menunaikan umrah wajib sebelum ini.

Tak sangka, selepas banyak tahun terpisah selepas tamat belajar di Uitm, akhirnya di bumi Mekah kami berjumpa.  Kak Kartina adalah senior semasa di Uitm Dungun.  Kami berlainan kursus tetapi dalam pasukan Komander yang sama.  Kak Kartina ni satu batch dengan Azwan Ali, Diva AA tuuu.


Tempat pertama yang dituju adalah muzium mengenai sejarah 2 masjid iaitu Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Ini sebahagian dari rangka projek pembesaran kawasan Masjidil Haram.


Sebelum ni MMD pun pernah datang melawat di sini.  Kali ni banyak ambil gambar my Mem Besar jer.








Setelah itu, bas pun membawa kami ke Masjid Hudaibiyah untuk pasang niat sekali lagi. Bersolat sunat di situ.  Tapak kesan peninggalan sejarah di sini.



Kami terus ke masjid untuk bersolat Maghrib selepas bas menurunkan jemaah di hadapan hotel.

Kali ini, my Mem Besar tidak berniat umrah.  Jadi MMD dengan 2 lagi jemaah, Hasnizam dan temannya yang agak rapat berbincang untuk menunaikan umrah bersama2.  My Mem Besar berkeputusan untuk berada di masjid sehingga MMD selesai dan tidak mahu tinggal di bilik hotel keseorangan.

Kami pun bergerak menuju ke Kaabah selepas Hasnizam dan temannya balik dari bilik air.  Opssss.... kami bersolat Isyak dahulu kerana sudah hampir masuk waktu  ketika itu. Urusan umrah kami semuanya berjalan lancar dan kami selesai menunaikan umrah lebih kurang pukul 11malam.  Pada waktu inilah timbul rasa amat bersalah kerana meninggalkan my Mem Besar agak lama di tempat kami bersolat Maghrib bersama2 tadi.



Kami bergegas mencari jalan untuk ke tempat my Mem Besar.  Dah lengang dan hanya ada beberapa orang saja yang beriktikaf di situ semasa kami sampai.  MMD terus memeluk my Mem Besar dan rasa lega yang amat sangat.

My Mem Besar ada bagitau yang ada anak2 Turkey membawa air zam zam dan sedikit makanan untuknya.  Syukur.  Dalam perjalanan balik ke hotel, kami singgah membeli sedikit makanan untuk makan malam, kami terus balik ke hotel bersama2 dengan Hasnizam dan temannya.

Hari ke-enam (03/02/2017)

Hari ini dengan aktiviti bebas.  Selain menunaikan solat di masjid, MMD juga ada singgah di beberapa kedai untuk mencari sedikit lagi buah tangan untuk keluarga.

Hari ini MMD banyak bersolat di ruangan bawah.  Agak sejuk di situ.  Alhamdulillah....






Okay.  Jumpa lagi di lain entry.






Friday, May 5, 2017

Umrah 2017 - Akhirnya aku berumrah jua (part 3)

As Salam.

Hari ke-empat (01/02/2017).

Pagi ni rasa macam hati berbunga2 betul. Rasa yakin yang keuzuran MMD telah bersih.  Bersih yang benar2 bersih.  Tidak seperti masa berada di Malaysia, biasanya meleret2 baru habis uzurnya.  Alhamdulillah, Allah bagi kesempatan untuk MMD menunaikan ibadah hari ni.

Subuh pertama MMD di Tanah Haram. MMD memanjatkan syukur yang tidak terkira ke hadrat Ilahi atas ehsanNya. Sebak di hati ini tidak terkira semasa menunaikan solat Fardhu.  MMD juga ambil kesempatan menunaikan solat2 sunat serta solat2 qada' sebanyak yang mungkin.



Selepas solat, balik ke hotel untuk bersarapan dan bersiap2 untuk ke Masjid Tanaeem untuk pasang niat lagi hari ini.

Masa turun dari bilik, ramai rakan jemaah mengucapkan syukur dan tahniah pada MMD kerana akhirnya dapat menunaikan umrah wajib MMD.  Pada yang lain, mereka sudah kali ke3 menunaikan umrah.

Sampai ke masjid dalam pukul 8pagi dan antara bas yang terawal dan masih lengang lagi.  Petugas masjid mengarahkan untuk naik ke tingkat atas untuk bersolat.  Kat bawah memang penuh dengan warga2 Turkey.   Maka tak perlulah berebut2 tempat dengan mereka.  Alhamdulillah... selesa sangat2 bersolat di tingkat atas.



Selesai solat, terus menuju ke bas.  Syukur kerana jemaah kumpulan MMD ni memang tepat pada waktu.  Setakat ni, tiada yang tersangkut membeli belah selepas solat.

Balik semula ke Tanah Haram.  Bas berhenti di bawah terowong dan naik escalator ke dataran.  Berhenti sebentar bagi peluang kepada sesiapa yang nak ke tandas.

Maka bermulalah perjalanan umrah wajib MMD.  Kami semua mengikuti ustaz dengan tenang dan menunaikan setiap ibadah dengan khusyuk.

Semasa melakukan ibadah tawaf, seolah2 lengang walaupun jemaah lain begitu ramai seperti waktu musim haji. MMD dan my Mem Besar sentiasa berada di belakang ustaz.  Selepas tawaf, solat sunat dan minum air zam zam, kami bergerak untuk bersaie pulak.

Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar. Setiap kali selepas lampu hijau, ustaz dan jemaah lelaki yang berlari2 anak sebelum ini akan memperlahankan langkah bagi memberi peluang jemaah wanita untuk kembali turut serta dalam satu kumpulan.

Masa tahun 2015, mutawwif membawa kami untuk bersaie di tingkat atas.  Tapi kali ini, impian MMD untuk bersaie di tingkat yang ada batu2 tercapai.

Selepas selesai 7 pusingan, maka sempurnalah saie kami dan diakhiri dengan doa yang dibacakan oleh ustaz.  Ustaz mengajak kami semua untuk berdiri di atas batu sambil mengaminkan doa yang dibacanya.


Di belakang MMD ialah tempat lampu hijau di mana jemaah lelaki disunatkan untuk berlari2 anak.

Ibadah kami diakhiri dengan bertahallul dan solat sunat.  Alhamdulillah.  Semuanya selesai pada pukul 11pagi.

MMD dan my Mem Besar berkeputusan untuk tidak balik ke hotel.  Terus berada di masjid untuk solat Zuhur.  Syukurnya MMD kerana harapan MMD untuk bersolat di depan Kaabah tercapai.  Masa umrah sebelum ni, jemaah wanita akan diarahkan untuk meninggalkan dataran Kaabah apabila hampir waktu solat Fardhu.

Dapat ruangan di kalangan jemaah Turki dan MMD serta my Mem Besar pun duduk sementara menunggu masuknya waktu Zohor.



Selepas solar Zohor, kami balik ke hotel untuk makan tengahari dan my Mem Besar hanya nak bersolat di bilik hotel saja untuk waktu Asar supaya dapat berehat dengan secukupnya.    MMD ikut saja permintaan my Mem Besar.  Ye la...my Mem Besar pun bukannya bertenaga sangat.

Untuk solat Maghrib dan Isyak, kami ke masjid seperti biasa.

Okay.  Jumpa lagi di lain entry.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...