Wednesday, July 12, 2017

Umrah 2017 - Harap ini bukanlah umrah terakhir bagiku (part 10)

As Salam

Hari ke sepuluh (07/02/2017).

Suasana pagi.  Masih lengang.  Hati ini sudah terasa pilunya.


Hari ini adalah hari terakhir MMD di bumi Madinah dan cuba untuk mengambil peluang sebanyak yang mungkin untuk menunaikan ibadah seperti membaca Al Quran, menqada solat2 dan bersedekah selain ibadah wajib.

Barang2 pun  sudahkan dipack dan hanya tinggal sedikit lagi untuk urusan terakhir.

Waktu yang paling memilukan adalah selepas solat Zohor dimana kita dikehendaki untuk mengucapkan salam selamat tinggal kepada Baginda Rasulullah (salam Wida').  Ianya boleh dilakukan ditempat mana kita bersolat dan tidak semestikan untuk berada di Raudhah.  Allah Maha Mengetahui !  MMD berdoa agar MMD serta my Mem Besar serta ahli keluarga lain juga diberi rezeki dan dijemput untuk datang menunaikan umrah atau haji selepas ini.

Selepas makan tengahari, semua beg2 pun mesti dibawa ke lobi untuk menunggu bas yang akan membawa kami he airport.

Sempat bergambar sebagai kenangan dengan orang2 yang terdekat / rapat sewaktu umrah kali ini.  My Mem Besar pun amat berpuas hati dengan perjalanan umrahnya kali ini.

Bersama Nani.

Bersama Azlina.

My Mem Besar bersama ibu Nani dan ibu Azlina.

Selepas turun dari bas, MMD dan my Mem Besar mengambil peluang untuk bersolat Asar di masjid di luar bangunan airport sebelum masuk untuk check in.


Bergambar kenangan dengan Ustaz Murtadho buat kali terakhir. Kami disediakan pek makanan sebagai bekalan.

Sewaktu beratur untuk urusan imigresen, berlaku kekecohan dengan jemaah Turki yang ingin memotong barisan.  Ramai  jemaah nusantara kita ni yang tidak membenarkan mereka memotong barisan hinggalah pegawai airport datang dan mengarahkan/menghalau jemaah Turki agar beratur.  Memang barisan sangat panjang.

Kami juga sempat bersolat Maghrib/Isyak di ruangan solat di dalam airport walaupun berasak2.   Ramai jemaah kita yang memonopoli ruangan solat di sini.

Bersama dengan Kak Rohani.


Pukul 8mlm, kami pun sudah berada di perut kapalterbang untuk terbang balik ke Malaysia.  Dua hidangan disediakan.  Kenyang Alhamdulillah.



Pada 08/02/2017 @ 4.40pagi kami selamat mendarat di bumi Malaysia.  Selepas urusan mengambil bagasi dan air zamzam, kami pun keluar dan my beloved hubby serta Lea dah pun menunggu.



Gembiranya Lea bila melihat ibu dan neneknya di depan mata.

Syukur Alhamdullah, kami berdua selesai dan selamat menunaikan umrah pada kali ini dan MMD sudah pasang niat untuk ke sana lagi dengan my beloved hubby serta anak2 pulak nanti.

Sekianlah sedikit pengalaman mengerjakan umrah dan semoga rakan2 yang datang melawat di blog kecil MMD ini mendapat sedikit ilmu dan tip2 yang boleh digunakan pulak di masa akan datang.

Jumpa lagi di lain entry.

Terima kasih kerana bertandang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...