Wednesday, July 19, 2017

Berhari raya di kampungku yang indah dan permai

As Salam

Akhirnya tamat juga entry pasal umrah MMD.  Kali ini entry pasal hari raya lah pulak.

Kali ini, MMD bercuti lama juga.  Bergerak balik dari Port Klang pada hari Jumaat 23/06/17 pada 7.30pagi.  Macam biasa, musim hari raya pasti berlaku kesesakan lalulintas untuk balik ke mana2 destinasi sekalipun.

MMD sampai separuh jalan je iaitu ke Cherating pada pukul 3.00 petang.  My beloved hubby dah tak larat untuk teruskan perjalanan ke K. Terengganu.  Lagipun seminggu sebelum bertolak balik, my beloved hubby tak berapa sihat.

Masa dalam perjalanan MMD ada juga check online mana2 hotel.  MMD singgah di Holiday Villa dan check di kaunter harga bilik.  Ehmmm.  Tinggal bilik yang berharga mahal saja.  Check dalam Trevaloka, ada lagi yang kosong.  Terus MMD book online jer dan siap masukkan kod diskaun.  Berbaloi2 juga.





Lea tak sabar2 untuk terjun ke pool.  MMD dah pesan awal2 supaya tidak menyelam.  Nanti terbatal puasa bila terminum air.

Petangnya meronda hingga ke Chendor yang asalnya mencari mesin ATM.  Dah jumpa tapi duit pulak dah habis.  Jauh juga perjalanan dari hotel.  Akhirnya singgah di satu restoran ini untuk berbuka puasa.  My beloved hubby dan Lea order ikan patin masak tempoyak.  Tak sangka Lea sangat sukakannya. Sekeping ikan patin berharga RM13.00.  Untuk bersahur, MMD terus bungkus sedikit lauk2 yang dijual di situ.  MMD rendam dalam air panas sebelum bersahur.



Keesokan tengaharinya baru bertolak menuju ke KT.


Alhamdulillah sampai di rumah my Mem Besar pukul 4:00petang selepas singgah sebentar ke kubur arwah ayah MMD.

Berbuka puasa terakhir untuk tahun ini beramai2 lebih2 lagi dengan my Mem Besar.

Hari Raya buat apa?  MMD, my BIL, my beloved hubby serta my Mem Besar dengan satu kereta ke Masjid Kristal untuk solat Aidil Fitri.  Family adik2yang lain dengan kereta masing2. Penuh juga satu masjid.



Balik kerumah, selepas acara bersalam2an dan bermaaf2an, pekena nasi minyak. Sebahagian saja dari anak, menantu dan cucu2 my Mem Besar.  Ada yang belum sampai dan tidak dapat balik beraya kerana bertugas.  Hakim pun antara yang tidak dapat balik.



Rehat2 sebentar barulah bergerak ke rumah yang wajib dihadiri setiap hari raya.  Dua rumah mak saudara MMD yang berhampiran antara satu sama lain.  Makan2 lagi di kedua2 rumah tu.  Dah kenyang semua, barulah beredar balik semula ke rumah dan masing2 dah tarik bantal.  Mengantuk. hahahaha.

Tiada aktiviti menziarahi lagi hari ni.  Hanya menerima kunjungan sanak saudara saja yang bertandang ke rumah.

Hari raya kedua dan seterusnya, MMD sempat berhari raya ke rumah kawan2 rapat.  Yang paling penting, sampai juga hajat MMD untuk beraya di Istana Syarqiyyah, istana baru bagi Sultan Mizan.  Tak dapat masuk pun tak apa.  Walaupun hajat hati memang berhajat untuk pergi masa hari raya pertama sempena istana dibuka untuk orang ramai.




Dapat panggilan dari adik MMD yang mereka dah sampai ke Pantai Batu Buruk untuk bersantai di waktu petang.  Terus kami menuju ke sana.  Lea yang tidak ada pakaian renang, terus capai baju dan seluar Hazry yang sememangnya sentiasa berada di dalam kereta.  Sampai je, terus berlari ke pantai dan bermain air.  Main kat gigi air saja.  Maklumlah risau yang pantainya bercerun dalam.





Geram tengok anak buah MMD yang kembar ni.  Yang laki2, takut dengan air, yang girl pulak suka air.

Hari Khamis adalah hari bershopping sebelum berangkat balik ke Port Klang.  Ada sedikit keropok lekor, keropok keping, kain2 pasang yang ditempah oleh kawan2.  Sambil2 tu sempat pulak singgah di lorong ni.



 
Hari Jumaat 30/06/17 pagi, MMD memulakan perjalanan balik dan singgah di R&R Temerloh untuk makan tengahari.  Kali ni, ikan patin masak tempoyak sekali lagi menjadi pilihan my beloved hubby dan Lea.  Agak murah juga di sini.  RM12.00 bagi sepotong ikan yang agak besar berbanding semasa makan di Chendor tempoh hari.

Tak cukup makan di situ.  MMD bungkus lagi 2 potongan ikan untuk makan malam nanti bila sampai ke rumah.  Hanya perlu masak nasi je dah cukup.

Keesokan harinya, kami bergerak ke Labu Johnson untuk menziarahi kakak my beloved hubby.

Hari Ahad dah masuk kerja macam biasa dan setiap hujung minggu ada saja menghadiri rumah terbuka kawan2 serta jiran2 di taman perumahan MMD.

Raya kan sebulan!!!  Jom beraya lagi.  Hujung minggu ni pun ada gathering pot luck di rumah anak saudara my beloved hubby di Setia Alam ambil berhari rayalah juga.

Pada semua yang singgah di sini, MMD ucapkan Selamat Hari Raya dan mohon kemaafan jika ada coretan MMD ini yang menguris hati.

Sekian.  Jumpa lagi di lain entry. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...