Thursday, May 25, 2017

Umrah 2017 - Muhammad (SAW) is the Messenger of Allah (part 8)

As Salam.

Masih hari ke-lapan (05/02/2017).

Sebaik sahaja keluar dari pintu bilik pameran nama2 Allah, MMD dan my Mem Besar menyusuri laluan ke bilik pameran ini pulak.
 


Kat sini banyak menceritakan sejarah kebangkitan Nabi kita, kisah peperangan, model tempat tinggal Baginda serta keadaan Masjid Nabawi ketika dahulu dan sebagainya.

Antara gambar2 yang MMD ambil ketika itu sebagai kenangan.

Gambaran keadaan Masjid Nabawi ketika dahulu.



Senarai peperangan di zaman Baginda dalam menegakkan syiar Islam.


4 sahabat/khalifah yang tidak kurang banyak jasanya pada dunia Islam.





Makam Baginda serta 2 sahabat.



Tanah perkuburan Baqi'.



Masjid Nabawi, pandangan dari atas.


Sebenarnya banyak lagi gambar2 yang ada. Cukuplah setakat itu.

Berhampiran dengan bangunan pameran ini, ada bazar.  MMD serta my Mem Besar ambil kesempatan juga untuk meninjau2 dahulu sebelum masuk waktu solat.  Untuk solat Maghrib dan Isyak, kami berdua solat di dataran masjid saja. Sebab apa?  My Mem besar dah borong sejadah beberapa helai dan tak sesuai untuk dibawa/ditinggalkan di tempat kasut. Tak muat pun ye.  Nak balik ke hotel, malas pulak.  Maka bersolatlah kami di dataran yang sejuk dan nyaman tu.

Buah tangan dari seorang gadis Turkey semasa menunggu masuk waktu Isyak.




Selepas Isyak, balik ke hotel untuk makan malam dan berehat.

My Mem Besar seolah2 dikacau semasa tidurnya.  MMD yang baru nak tidur terkejut bila my Mem Besar seakan mengigau.  MMD kejutkannya.  Kemudian tidur semula dan My Mem Besar sekali lagi mengigau dengan suara seperti sedang bergaduh.  Sekali lagi MMD kejutkannya dan My Mem Besar minta untuk tidur dengan lampu terpasang. 

Sebenarnya, sebelum My Mem Besar mengigau kali kedua, MMD juga mengalami kejadian yang mana seolah2 ada sesuatu yang datang menindih MMD.  Habis ayat2 yang MMD hafal dah MMD baca dan setelah banyak kali menyebut  ALLAHU AKBAR barulah benda tu hilang dan MMD baru dapat bergerak semula.

My Mem Besar ada bagitahu yang macam ada sesuatu datang kepadanya dan yang terakhir tu seolah2 memegang lehernya.  MMD pun menceritakan juga apa yang MMD alami.  Kami tidur dengan lampu terpasang hinggalah waktu bangun untuk ke masjid bersolat Subuh.

Pengalaman ngeri gitu !!!!


Jumpa lagi di lain siaran.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...