Thursday, May 4, 2017

Umrah 2017 - Ziarah luar (part 2)

As Salam

Hari ketiga - 31/01/17.

Selepas solat Subuh, kami isi perut dulu.  Makan di sini pun mewah.  Tak perlu nak komplen banyak2 sebab urusan kita yang datang jauh2 ni bukannya untuk makan.  Makan sekadar untuk memberi tenaga bagi mengerjakan urusan umrah dan ibadah kita.


Hari ni mula bergerak untuk ziarah luar pada pukul 8pg.  Tempat pertama ialah Jabal Thur.

Candid bila mutawwif kami berada di belakang kami. huhuhu.  Namanya Ustaz Murtadho.  Orang Indonesia.


Asyik mendengar penerangan dari ustaz tentang peristiwa yang berkaitan dengan Jabal Thur.


Inilah Jabal Thur/Jabal Nur dari sudut yang berbeza.  Boleh nampak khemah di atas bukit tu. Kali ini MMD tak join dengan jemaah lain yang mendaki bukit ni.  Rasanya tak terlarat bagi my Mem Besar untuk sampai ke atas.  MMD tak nak mengambil risiko bagi my Mem Besar.  Maklumlah, umurnya dah 71 tahun.


Tempat kedua ialah di Jabal Rahmah.  Kali ni MMD mendaki bukit ni dari arah yang lain.  Tidak seperti masa dengan my beloved hubby dulu yang menggunakan tangga.

My Mem Besar teragak2 untuk naik kerana bimbang akan jatuh. Maklumlah kena pijak batu2 untuk naik dan berasak2 dengan jemaah lain. MMD pegangnya kuat2 dan akhirnya berjaya naik ke atas.


Selepas berdoa apa yang patut, MMD bawa my Mem Besar untuk turun menggunakan tangga.  Lega betul katanya sebab ada anak2 tangga yang menyenangkan untuk turun walaupun arah yang agak jauh dari tempat di mana bas parking.



Sempat beli aiskrim kat sini untuk basahkan tekak.  Sedap.


Selesai urusan di sini, bas akan melewati kawasan Mina, terdapat khemah2 untuk jemaah haji, tempat melontar dan yang paling istimewa, ustaz ada menunjukkan kawasan bukit di mana peristiwa Nabi Ibrahim mengorbankan anaknya Nabi Ismail.  Ustaz juga ada menunjukkan istana raja di mana pembesar2 negara dari dunia Islam yang datang ke Tanah Arab untuk mengerjakan haji akan menginap di situ.



Ustaz juga ada menceritakan tentang wakaf seorang wanita bagi menyediakan saluran air yang digunakan sehingga kini bagi mengalirkan air ke kawasan Mina untuk kegunaan jemaah haji. Betapa pahala sedekahnya mengalir hingga ke hari ni yang tidak pernah putus2.


Bas membawa kami ke Masjid Ja'ranah untuk pasang niat sekali lagi. MMD sempat membeli sehelai jubah yang murah2 untuk MMD sementara menunggu my Mem Besar bersolat di masjid.

 

Sampai ke hotel, MMD berehat saja di hotel sementara my Mem Besar mengikuti jemaah lain bersama2 dengan ustaz untuk menunaikan umrah sunat/umrah kedua.

MMD tetap menjaga pantang larang yang 13 tu hinggalah my Mem Besar siap dan balik ke hotel.  Barulah MMD bertahallul bagi melepaskan diri dari pantang larang semasa ihram walaupun MMD tidak dapat menunaikan tawaf dan saie.  Begitu juga masa umrah yang pertama dulu.  Ini atas nasihat ustaz juga. MMD tak putus2 berdoa agar dapat menunaikan umrah MMD sebelum berangkat ke Madinah.

Tiada aktiviti lain bersama2 dengan ustaz pada hari tersebut.  Masing2 dengan ibadah masing2 dan MMD seperti biasa akan menemani my Mem Besar hingga di dataran bagi setiap waktu solat.

Keuzuran MMD semakin berkurangan dan MMD sangat2 berharap agar dapat bersama2 dengan jemaah lain untuk umrah ketiga mereka pada keesokan harinya.

Okaylah. Jumpa lagi di lain entry.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...