Tuesday, May 9, 2017

Umrah 2017 - Ziarah luar lagi (part 4)

As Salam.

Hari ke-lima (02/02/2017)

Hari ini di mulai dengan solat Subuh selepas menunaikan tawaf sunat.  Pagi ini tiada aktiviti dengan mutawwif dan selepas sarapan, akhirnya kami meronda kedai2 berhampiran hotel untuk membeli sedikit buah tangan.
  
 
Selepas solat Zohor dan makan tengahari, kami berkumpul di lobi hotel untuk acara ziarah lagi.

Bersama2 dengan Kak Kartina yang telah membantu dan menemani my Mem Besar semasa menunaikan umrah wajib sebelum ini.

Tak sangka, selepas banyak tahun terpisah selepas tamat belajar di Uitm, akhirnya di bumi Mekah kami berjumpa.  Kak Kartina adalah senior semasa di Uitm Dungun.  Kami berlainan kursus tetapi dalam pasukan Komander yang sama.  Kak Kartina ni satu batch dengan Azwan Ali, Diva AA tuuu.


Tempat pertama yang dituju adalah muzium mengenai sejarah 2 masjid iaitu Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Ini sebahagian dari rangka projek pembesaran kawasan Masjidil Haram.


Sebelum ni MMD pun pernah datang melawat di sini.  Kali ni banyak ambil gambar my Mem Besar jer.








Setelah itu, bas pun membawa kami ke Masjid Hudaibiyah untuk pasang niat sekali lagi. Bersolat sunat di situ.  Tapak kesan peninggalan sejarah di sini.



Kami terus ke masjid untuk bersolat Maghrib selepas bas menurunkan jemaah di hadapan hotel.

Kali ini, my Mem Besar tidak berniat umrah.  Jadi MMD dengan 2 lagi jemaah, Hasnizam dan temannya yang agak rapat berbincang untuk menunaikan umrah bersama2.  My Mem Besar berkeputusan untuk berada di masjid sehingga MMD selesai dan tidak mahu tinggal di bilik hotel keseorangan.

Kami pun bergerak menuju ke Kaabah selepas Hasnizam dan temannya balik dari bilik air.  Opssss.... kami bersolat Isyak dahulu kerana sudah hampir masuk waktu  ketika itu. Urusan umrah kami semuanya berjalan lancar dan kami selesai menunaikan umrah lebih kurang pukul 11malam.  Pada waktu inilah timbul rasa amat bersalah kerana meninggalkan my Mem Besar agak lama di tempat kami bersolat Maghrib bersama2 tadi.



Kami bergegas mencari jalan untuk ke tempat my Mem Besar.  Dah lengang dan hanya ada beberapa orang saja yang beriktikaf di situ semasa kami sampai.  MMD terus memeluk my Mem Besar dan rasa lega yang amat sangat.

My Mem Besar ada bagitau yang ada anak2 Turkey membawa air zam zam dan sedikit makanan untuknya.  Syukur.  Dalam perjalanan balik ke hotel, kami singgah membeli sedikit makanan untuk makan malam, kami terus balik ke hotel bersama2 dengan Hasnizam dan temannya.

Hari ke-enam (03/02/2017)

Hari ini dengan aktiviti bebas.  Selain menunaikan solat di masjid, MMD juga ada singgah di beberapa kedai untuk mencari sedikit lagi buah tangan untuk keluarga.

Hari ini MMD banyak bersolat di ruangan bawah.  Agak sejuk di situ.  Alhamdulillah....






Okay.  Jumpa lagi di lain entry.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...