Friday, March 8, 2013

CCM - Taman Anggur Perlis - 24/01/13

As Salam

Bila MMD bagitau yang MMD nak pergi ke Taman Anggur bila sampai ke Perlis, my beloved hubby ketawa dan tak percaya yang kat Perlis ada tanaman anggur. Keluar ke laluan utama dari Taman Ular, terus ke kiri untuk ke Taman Anggur.  Disepanjang perjalanan tu, banyak pokok2 mangga harum manis di tanam.  Musim mangga berbuah adalah dalam bulan Mac-April.  Kalau tak, harus MMD singgah borong buah mangga juga walaupun kat rumah ada 2 batang pokok mangga.



Bayaran masuk ke Taman Anggur pun murah je RM4.00 je.  Lea dan Hazry percuma.  Sepatutnya bayaran parking kereta pun kena juga tapi mungkin bukan waktu puncak, MMD masuk kereta free je.  Hanya ada  satu family je masa MMD sampai.  Tak de ramai pelawat pun masa tu.








Kawasan berpagar tu adalah pokok2 anggur yang ditanam untuk dilihat para pengunjung.  Sebelum ni, ada juga package untuk memetik buah anggur tapi masa MMD sampai ni, tak de pulak. Disebabkan MMD sangat2 suka dan tercapai impian untuk tengok sendiri orang Malaysia menanam anggur, MMD perturunkan banyak gambar2 masa MMD di sini.  Ada 3 jenis anggur yang di tanam di sini.  Ada Pok Dam, White Malaga dan satu jenis lagi lupa pulak namanya. Dah biasa tengok??? Tak pe...layan je.




 Seronok betul tengok buah2 anggur berjuntaian.  Rasa nak petik je. Geram betul......



 

Mendengar sedikit sebanyak penerangan dari penjaga anggur, Cik Ayu, kami pun beredar keluar dan berposing lagi.





Singgah semula di pejabatnya untuk membeli anggur fresh tu.  Tak banyak yang tinggal kat dalam peti ais tu.  MMD ambil 2 paket, RM10 setiap paket yang beratnya 500gr.  Selepas saja MMD ambil 2 paket tu, datang sorang lelaki terus ambil kesemua anggur yang ada dalam peti ais tu.  Nasib baik MMD cepat sikit dari dia.  Kalau tak, kempunan nak merasa.  Agak mahal harganya tapi berbaloi dapat merasa anggur Malaysia.  Tak gitu?


Anggur ni berpindah tempat/negeri dari Perlis, ke Kedah dan Penang, barulah MMD buka untuk makan.  Memang berbaloi.  Isinya padat dan sangat2 manis. Kalau menurut kata Cik Ayu penjaga anggur tu, buah yang ada kat situ bukanlah hasil terbaik lagi. Masih dalam proses percubaan.

Jemput makan!!!

As Salam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...