Sunday, March 22, 2015

CCM - Shopping Kain di Batik Bidadari, Cibaduyut & Cihampelas - Day 3 (27/02/15) - Part 2

As Salam

MMD dah beritahu awal2 kat Pak Dedi yang kami nak ke kedai kain di Taman Kopo Indah.  Selepas turun dari Kawah Putih, Pak Dedi terus menuju ke Batik Bidadari yang bertempat di Taman Kopo Indah.

MMD pada mulanya ingatkan sebuah kilang atau kedai.  Rupa2nya sebuah rumah di taman perumahaan. Ini salah satu ruangan di rumah tersebut.

 


Rambang mata MMD dibuatnya.  Harga tetap iaitu Rp110K sepasang kain.  Pilihlah mana yang berkenan di hati.  Masa MMD sekeluarga sampai, tak ada pelanggan lain.  Jadi budak2 kat kedai tu hanya melayan MMD je. Pilih, bukak, tayang2 kain, berkenan terus masukkan ke dalam bakul.  Senang agar tidak tersalah letak.  MMD beli 8 pasang je kat situ.  Untuk MMD, my Mem besar dan untuk adik2 MMD je.

Sementara MMD memilih kain2, Hakim dan Lea menikmati Soto Ayam yang disediakan dengan nasi yang dibeli dari gerai tak jauh dari rumah tu.  Semangkuk sorang.  MMD dah tak ingat lapar lagi dah...Dah kemaruk memilih kain yang berkenan.


Selain dari kain, ada juga jual telekung sembahyang, baju jubah lelaki, kopiah.  My beloved hubby ambil 2 helai jubah untuknya dah alang2 ada saiz yang sesuai serta 20pcs kopiah untuk disedekahkan pada kariah surau kat rumah nanti.



My beloved hubby dipakaikan oleh pekerja kat situ.  Dah nampak macam Kiai je. Seronok berbelanja kat sini, staff dan ownernya pun peramah.  Jubah yang asalnya berharga Rp110K sehelai dah turun harga ke Rp100K je. Pak Dedi bagitau, ownernya Chinese Muslim.

Habis juga Rp1.4juta kat sini dengan riang gembiranya.  hahahaha.

Perjalanan seterusnya ke Cibaduyut.  Tempat yang famous dengan barangan kulit.  Sesampai saja, MMD serta Hakim bekerja keras membawa Hazry ke bilik air.  Hazry dah buang air besar.  Siksa sikit sebab kena naik tangga dan bilik air semuanya tandas cangkung.  Hakim siap ikut sekali masuk tandas perempuan.  Apa nak buat...darurat gitu. Kalau tandas duduk senang MMD uruskan seorang diri pun boleh.

Banyak kedai2 kat situ, tapi MMD hanya duk pusing kat dalam satu kedai ni je.  Ada kasut sukan, kasut2 kulit, beg2, kasut budak2 semua ada kat situ.

 

Kat sini beli sepasang kasut kulit untuk MMD, 2 pasang untuk Lea dan sepasang untuk Hazry. Hakim masih lagi tak dapat saiz kasutnya.  Ada yang berkenan, tak ada saiz pulak. Hakim mencari kasut untuk futsal.

Pak Dedi bawak pulak kami ke kedai kayu sebab my beloved hubby nak beli sesuatu.  2 kedai kayu kami pergi dan akhirnya beli 20pcs kayu profil.  Macam contoh kat gambar tu.  Kayu tu untuk digunakan semasa MMD nak tambah awning rumah nanti.  Harga untuk 20pcs ialah Rp400K tapi dalam invoice letak separuh je, kot2 kena cukai pulak kat Kastam Malaysia nanti.



Kami singgah makan masakan Padang di Mitra Sederhana Pasteur.  MMD dah siang2 inform semua agar tidak menjamah lauk yang tak nak dimakan.  Terimakasih kepada blogger yang memberi tips ni. Ini kiranya brunch.  Dah lewat dan tak ramai pelanggan masa tu.  Kedainya bersih.  Makan kat sini lebih kurang Rp300K. Tengok muka Hakim, muka orang lapar huhuhuhu.

 
 

Kami pun ke Cihampelas.  Hakim beli jaket kulit (bukan asli) dengan harga Rp130K.  Jaket yang sama kat Kawah Putih dijual dengan harga Rp200K. Singgah beli jajan di Odjolali Snack. Cuba rasa ice cream durian yang diwar2kan oleh blogger.  Memang sedap, selain durian, ice cream, ada juga ditambah dengan pulut hitam dan sos coklat di atasnya. MMD banyak window shopping je kat sini. Kasut anak saudara MMD pun masih tak dapat lagi.  Katanya model/jenis tu belum sampai Indonesia lagi.  Setiap kali jumpa kerusi, Lea akan cepat2 duduk.  Penat la tu.

 
 
 
 


Pukul 6.30ptg kami sampai ke Anakecil. MMD beli beberapa helai baju untuk Hazry dan Lea je kat sini.  Kualitinya sangat bagus.  Harga boleh tahan.  Ada yang murah dan mahal.  Kena pandai2lah memilih.  Ramai pelanggan dari Malaysia masa MMD sampai. My beloved hubby siap bertangga kat situ.  Sakit lutut.

 
 


Balik ke guest house dengan kepenatan.  Dalam perjalanan Pak Dedi singgah ke kedai makan kerana Hakim nak makan soto lagi. Lea berendam dalam bath tab menggantikan tak dapat mandi di kolam Walini siang tadi.

Jumpa lagi di lain entry.  As Salam.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...