Friday, March 7, 2014

CCM - Kuching 26/02/14

As Salam

Day 1:

MMD sekeluarga bercuti ke Kuching kali ni. Anak2 pun ambil cuti sama dengan MMD.  MMD nak menghabiskan cuti tahunan MMD yang masih berbaki lagi.

Flight MMD pada pukul 1205tgh pada 26/02/14.  Yang penting MMD sambut birthday MMD di awan biru kali ni.  Ambil AirAsia dari KUL ke KCH.  Tiket murah berhara RM0.10 yang MMD book tahun lepas. Bertolak dari rumah dalam pukul 9:00pagi dan sampai awal pulak pada 9.45pg di LCCT.  Maklumlah tak jem lagipun bukan musim cuti sekolah.  MDD siap menukar lampin Hazry bagai dan cuci mata kat airport. Boarding sepatutnya pukul 11.15am.  Flight lewat 30min pulak. MMD dah buat web check in utk my beloved hubby Hakim dan Lea.  Untuk Hazry dan MMD, MMD ingatkan kena check in kat kaunter sebab Hazry berkerusi roda. Rupa2 tak perlu, jadi MMD check in kat kiosk je.




Kena berjalan keluar bangunan dan menunggu dan beratur di kawasan beratas sebelum ke flight. Masa nak naik, kami sekeluarga diminta untuk ke barisan hadapan. Yang tak bestnya, masa nak naik flight, Hazry kena didukung naik.  Nasib balik lah abang Hakim yang gagah perkasa ada bersama.

Semua anak2 MMD kali pertama naik kapalterbang. Setiap hari Lea ingatkan MMD yang kita semua akan ke Kuching.  Hazry memanglah sangat2 excited especially masa take off dan juga touch down.  Siap menjerit2 ketawa.   Itu je cara yang dia boleh sampaikan perasaannya. Abang Hakim....ehmmm..katanya berdebar2 la ibu...Sebenarnya, ini bukanlah kali pertama abang Hakim naik flight.  Masa MMD mengandungkan dia 8 bulan, MMD pegi balik KUL-Puket.  Perut tak besar, tak de sape perasan yang MMD sedang mengandung 8 bulan. Nasib baik tak terjadi apa2 masa tu.



Cuaca sangat baik, panas. Pemandangan cantik dari udara.




Bila dah sampai Kuching, petugas Airasia membawa Hazry dan MMD melalui jalan lain untuk menaiki lift untuk ke arrival hall.  Yang lain kena naik tangga. MMD mengambil package van+pemandu untuk 4 hari semasa di Kuching.  Van Hiace dah siap sedia menunggu. Boleh duduk dengan senang lenang sebab kami berlima je untuk van 12 seater tu.


Persinggahan pertama ialah Kopi O Corner untuk makan tengah hari.  Tempatnya bersebelahan dengan RJ Ayam Penyet yang famous juga di Kuching.  MMD dah inform hotel yang MMD akan check in lewat.  Pilihan makanan, MMD dengan laksa Sarawak, Hakim dengan mee kolok, my beloved hubby dengan nasi goreng ayam.  Lea hanya nak makan roti canai.  Macam biasa, MMD pesan bubur untuk Hazry.  Semua makanannya memang sedap untuk selera kami sekeluarga. Lagipun dah lepas tengahari, perut pun semuanya dah kosong.





Driver dapat percuma Banana Cheese setiap kali bawa pelancung.  Sedap!! My beloved hubby siap order 1 set lagi.



Seterusnya kami ke kedai Kek Lapis Zaharah di Jalan Satok.  Sebelum tu, kami melalui depan Medan Niaga Satok tapi tak singgah dulu. Outlet kek ni yang terbaru selain dari yang berada di Kg Boyan tu.  Kebetulan orang lain tak ada, MMD sempat merasai sample2 kek dan terus order 20pcs.  Siap tengok pekerjanya tengah adun dan bakar kek. Setiap 10 akan dapat percuma 1.  Harga antara RM10-25 setiap satu bergantung kepada jenis/rasa/corak.






Kami ke kedai @ rumah yang mengusahakan jualan borong manik, kristal dan juga mutiara asli.




Pukul 6ptg baru MMD check in ke Hotel Grand Supreme yang MMD book melalui Booking.com. Ehmmm, sedih tengok keadaan bilik hotel ni...sungguh basic. MMD ada beritahu kat driver dan driver kata kalau nak tukar hotel, dia boleh hantarkan ke hotel baru.  Tapi tak pe la. Lagipun, kami hanya akan tidur je kat situ.  Siangnya urusan kami penuh dan tak sempat nak lepak bersantai sangat di bilik hotel. Tak sangka kat hotel ni ada lift kecil macam kat gambar ni.



Pukul 8mlm, driver dah siap menunggu untuk pergi dinner.  Kami di bawa ke 3H's.  MMD ada tanya pasal Topspot yang famous dgn seafoodnya tapi disebabkan Jab Agama Islam ada buat serbuan tak lama dulu pasal status halal, jadi dia was2 untuk rekomen kami sekeluarga ke situ.  Harapan my beloved hubby untuk makan lobster hancussss....
 Pemilik 3H's ini Melayu.  Kalau tak silap, driver ada mentioned Haji Hamid gitu la...




Kami pesan, ikan merah masak sweet & sour, sayur midin belacan yang tersangat famous, ayam masak lemon dan juga telur dadar. Untuk Hazry, MMD order sup ayam, warnanya hitam tapi sedap. Kesian my beloved hubby tak dapat menikmati air limau ais.  Limau yang diletak adalah lemon, tak rasa apa2 pun, hanya rasa air gula je.  Bila di tanya samada kat dapur ada tak limau nipis atau limau kasturi, katanya tak ada.  Mengapa tak beritahu awal2. Makanan yang lain semuanya OK.





Yang tersenyum manis tu la "birthday girl of the nite".
Balik dari dinner, MMD & hubby lepak dulu kat reception sebelum naik ke bilik.  Anak2 dah naik dulu kerana abang Hakim ada "urusan pentingnya".

MMD ada tertengok flyer White Cottage dan terus bertanya harga sebilik.  Ada diskaun 15%.  Staff kat situ tunjukkan setiap bilik yang available, setiap bilik dengan warna dan deko yang berbeza.  Terletak di hadapan hotel ni juga.  Pemilik yang sama.  Lepas tengok, MMD tanya jika dpt diskaun lebih lagi dan staff tu terus call bossnya.  Mr Wong datang dan MMD berbincang dan akhirnya Mr Wong bersetuju dengan harga yang sama.  MMD terus angkut semua beg2 dan terus ke bilik baru.  Malam tu tidur di bilik baru...he he he.



Siap urusan hari pertama.  Percutian kami kali ini agak budget sikit dan kepada pembaca yang ingin buat anggaran perbelanjaan, di sini MMD turunkan senarai wang ringgit yang dibelanjakan pada hari pertama.

Fight 5pax (to/fro) 445.50
Rumah ke airport 90.00
Van+driver, 1st day 150.00
Lunch di Kopi O Corner 39.90
Kek lapis Zaharah 230.00
Manik/kristal 70.00
Dinner to 3H's 104.10
Hotel di White Cottage 360.00
Jumlah RM1489.50


Jumpa lagi di next entry.

As Salam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...