Monday, November 18, 2013

Projek Anggur 17/11/13

As Salam

Hujung minggu yang penuh dengan aktiviti berkebun.

Habis kerja hari Jumaat.  Malam tu my beloved hubby tiba2 ajak buat projek.  Projek cari benih pokok anggur.  Hinggakan MMD pun terikut sama membaca kat internet pasal penanaman pokok anggur.  MMD pun ada minta harga dari nombor2 telefon kat blog2 yang menjual benih pokok anggur.  Hinggakan sampai ke Sarekei..kih kih kih.

Petang Sabtu selepas urusan rumah tangga selesai, MMD, my beloved hubby dan Lea pun bergerak keluar.  Tempat tujuan pertama adalah nak cari kot kot ada kat nursery di Bandar Bukit Tinggi, Klang.  Sebelum ni memang MMD pernah mencari jugak pokok anggur tapi tak ada satupun di area situ.

Lea siap berposing kat nursery.



Mungkin kali ni ada agaknya.  MMD singgah kat satu nursery dan bertanya.  Memang ada 2 pokok yang harganya RM80.00 satu.  Wahhhh mahalnya.  Pokok pun tak berjaga.  Antara hidup dan nak mati pun ada.  Lepas tu ditunjuknya satu lagi pokok yang agak kecil.  Daunnya lebih segar dan lebih baik dari yang harganya mahal tu.

MMD beli jugak dengan harga RM20.00 dan juga sedikit tanah2 yang sesuai.  Pasu2 kat situ agak mahal.  Jadi MMD singgah pulak ke nursery yang selalu MMD beli pasu, tak jauh dari nursery yang pertama tu.  Beli 2 pasu besar RM20.00 setiap satu dan sedikit lagi tanah2.


Selesai kat situ, MMD ajak my beloved hubby ke Simpang Empat Teluk Pulai.  Kot2 ada kat nursery yang pernah MMD singgah dulu.  Sampai je kat situ, belum lagi my beloved hubby sempat bertanya kat pekerjanya, MMD dah menjerit kat luar dan tunjukkan benih2 pokok anggur betul2 kat luar depan pagar nursery.  Ada 5 anak pokok kat situ.  Memang rezeki kami kot.  MMD pilih 2 pokok dan sedikit tanah2 lagi. Harga pokok anggur RM16.00 sepokok. Kat sini tanah2nya lebih murah dari tempat yang MMD beli di kedua2 nursery sebelum tu.

Terus terang, MMD tak tahupun jenis apakah spesis pokok anggur yang MMD beli tu.  Tanya pekerja nursery, katanya anggur merah.  Bukannya beli dengan nursery yang khas menanam/menjual pokok anggur.  Kalau tidak, dah tentu tahu dari spesis atau nama apa.

Singgah balik kat  BBT pekena rojak dan cendol.  Ehmmm yummy!

MMD beli tanah merah, tanah gambut dan tanah bercampur dengan sabut dan juga baja organik (baja tahi ayam).  Untuk tanah pasir sungai, my beloved hubby akan ambil kat longgokan yang ditinggalkan kat projek rumah belakang rumah MMD tu.


Petang Ahad yang hening...chewahhhhh.. MMD mulakan dengan mencampur semua tanah2 yang ada dan juga baja.  Alihkan benih pokok2 anggur ke rumah barunya...Moga selesa di tempat yang besar dan baru dan memberi hasilnya nanti untuk kami sekeluarga.



Buat sementara waktu MMD letakkan pasu2 pokok anggur tu di belakang rumah MMD yang beratap tu.  Pasu yang kecil tu akan ditukar tak lama lagi ke pasu yang sama besar. Lepas ni, my beloved hubby akan buatkan tempat teduhannya yang baru..Katanya......Tak tahulah jadi ke tidak. Kita tengok je la...

Nanti MMD akan update perkembangan pokok2 anggur MMD ni dari masa ke semasa.  Harap hidup dengan subur yea macam kat gambar di bawah ni...



As Salam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...